Twittertips voor het onderwijs #zeven

Twitteren in de klas

Twittertips voor in de klas

Dit is deel zeven in de serie ‘Twittertips voor het onderwijs’ (klik voor deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5 en deel 6). Er verschijnen elke keer een aantal praktische tips die je als leraar in de klas kan gebruiken. De Twittertips zijn er op gericht om leerlingen om te leren gaan met de mogelijkheden die Twitter en social media in het algemeen kunnen bieden. Bij sommige tips is het noodzakelijk dat alle leerlingen een Twitteraccount nodig hebben, bij anderen volstaat een Twitteraccount van de leraar. De tips zijn geschikt voor de basisschool en/of het voortgezet onderwijs. Kies de Twittertips uit die voor jouw klas of situatie bruikbaar zijn.

Heb je een van de tips gebruikt, of heb je zelf nog een goede Twittertip? Deel het als reactie hieronder of tweet het naar @feenynl!

Raad een tweet of niet

Waar gaat deze tweet over? Kies een willekeurige tweet uit en laat de leerlingen discussiëren over de boodschap. Wat is het verhaal achter deze tweet?

Niet vergeten!

‘Denk eraan: vrijdag toets geschiedenis hoofdstuk 4″ Gebruik Twitter om de klas dingen niet te laten vergeten. Twitter kan prima als een reminder functioneren. Eventueel kan je ook een direct twitterbericht naar de leerlingen sturen.

Th3 Tw1tt3r C0d3

Spreek een geheime code af en communiceer een week via twitter met deze code. Denk aan code’s als a=1 e=2 i=3 etc. of a=z b=y  c=x etc. In het verleden is vaak gebruik gemaakt van geheime code’s. Deze tip kan goed aansluiten bij een geschiedenisles.

Wat wil je worden?

De leerlingen maken een (fictieve) beroepskeuze voor de toekomst maken en zoeken vervolgens op twitter iemand die dit beroep uitoefent. Na een week schrijven ze een verslag over de voor en nadelen van het gekozen beroep.

Social media & services in het onderwijs

Dit bericht heeft 3 reacties

Deel jouw reactie