Twittertips voor het onderwijs #drie

Twitteren in de klas

Twittertips voor in de klas

Dit is deel drie in de serie ‘Twittertips voor het onderwijs’ (klik voor deel 1 en deel 2). Er verschijnen elke keer een aantal praktische tips die je als leraar in de klas kan gebruiken. De Twittertips zijn er op gericht om leerlingen om te leren gaan met de mogelijkheden die Twitter en social media in het algemeen kunnen bieden. Bij sommige tips is het noodzakelijk dat alle leerlingen een Twitteraccount nodig hebben, bij anderen volstaat een Twitteraccount van de leraar. De tips zijn geschikt voor de basisschool en/of het voortgezet onderwijs. Kies de Twittertips uit die voor jouw klas of situatie bruikbaar zijn.

Heb je een van de tips gebruikt, of heb je zelf nog een goede Twittertip? Deel het als reactie hieronder of tweet het naar @feenynl!

Twiether zooalsch vroegher

Tweet als Willem van Oranje, Karel de Grote, Columbus, Vincent van Gogh. Twitter gaat om het hier en nu en wat houd je bezig. Kruip in de huid van een (beroemd) persoon uit de geschiedenis. Wat zou hij of zij tweeten? Een goede oefening voor de leerlingen om zich in te leven in een  bepaalde tijd.

Samenvatting

Laat leerlingen voor een toets hoofdstukken samenvatten in een paar tweets en gebruik een hashtag voor de toets. Wat is nu belangrijk? Wat moet je zeker onthouden? Het helpt leerlingen oefenen in het samenvatten en in het selecteren van hoofd- en bijzaken.

Volg een politicus

Leuk in verkiezingstijd, maar ook zonder verkiezingstijd is het goed om leerlingen met politiek in aanraking te laten komen. Wat zijn de standpunten of meningen? Ben je het daar mee eens? Het kan goede uitgangspunten opleveren om in de klas over politiek te discussiëren, en misschien zelfs een discussie met de politicus zelf.

Vandaag hebben we…

Laat om de dag een leerling samenvatten wat er vandaag in de klas is gebeurd. Wat is er geleerd? Wat was er bijzonder? Ouders vragen vaak ‘Hoe was het op school?’, nu kunnen ze een uitgebreider antwoord ontvangen dan het standaard antwoord: ‘Ok’.

Social media & services in het onderwijs

Dit bericht heeft 2 reacties

Deel jouw reactie