Social Media gebruik in Nederland in 2013

De hype is voorbij, social media hoort er nu gewoon bij

Social Media gebruik in Nederland in 2013

Newcom Research & Consultancy heeft een onderzoek gedaan naar het social media gebruik in Nederland. Ruim 13.000 Nederlanders hebben aan dit onderzoek deelgenomen.

8 op de 10 Nederlanders maakt dagelijks gebruik van sociale media. Sociale media worden dus niet meer beschouwd als een hype maar zijn nu algemeen geaccepteerde en gebruikte communicatiemiddelen geworden.

Facebook is met 7,9 miljoen gebruikers de grootste en meest gebruikte social media. 5 miljoen Nederlanders bezoeken Facebook dagelijks. YouTube doet het ook erg goed met 7,1 miljoen gebruikers.

Top 6 social media gebruik in Nederland in 2013

  1. 7,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 5 miljoen dagelijks.
  2. 7,1 miljoen Nederlanders maken gebruik van Youtube, waarvan 0,9 miljoen dagelijks.
  3. 3,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 0,4 miljoen dagelijks.
  4. 3,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter, waarvan 1,6 miljoen dagelijks.
  5. 2,0 miljoen Nederlanders maken gebruik van Google+, waarvan 0,5 miljoen dagelijks.
  6. 1,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van Hyves, waarvan 0,3 miljoen dagelijks.

Social media en jongeren in 2013

De grote groei van social media van de afgelopen jaren is nu wat afgevlakt. Het gebruik van Twitter is bij de 20-39 jarigen zelfs wat afgenomen, maar bij de jeugd (15-19 jaar) is het gebruik van Twitter juist gegroeid.

Ook bij het gebruik van Facebook staan de 15-19 jarigen aan de top. Maar liefst 87% van de jongeren heeft een Facebookaccount, en 65% daarvan is er dagelijks te vinden. Voor een bezoek aan Facebook, gebruikt het merendeel van de jongeren een smartphone (54 procent). Oudere mensen gebruiken vaker een laptop of gewone computer.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de jongeren veel vertrouwen hebben in social media. Veel meer dan de andere leeftijdsgroepen. 42% gaf aan (zeer) veel vertrouwen in social media te hebben. Het gemiddelde in Nederland bleef bij dezelfde vraag op 21% steken.

Presentatie van het social media onderzoek

Social Media in Nederland 2013 – #SMO13 #Newcom – Actuele cijfers van Newcom Research & Consultancy

Feeny geeft social media en web 2.0 advies voor de leraar

Er zijn al tal van workshops beschikbaar waarin leerlingen worden geadviseerd hoe ze met social media om moeten gaan. Maar weten de leraren zelf wel hoe ze er mee om moeten gaan? En wat kan hij of zij er zelf professioneel in het onderwijs mee doen?

In een anderhalf uur durende lezing/workshop frist Feeny de leraar helemaal op over datgene wat er met social media binnen het onderwijs te bereiken valt. De meest gangbare en praktische social media en web 2.0 services komen aan de orde, zodat de leraar aan het eind ook echt daadwerkelijk aan de slag kan gaan. Na deze lezing/workshop zullen de lessen diverser, moderner, actueler en aantrekkelijk worden!

Kijk voor meer informatie op Social media & web 2.0 services in het onderwijs of neem contact op met Feeny.

Dit bericht heeft 0 reacties

Deel jouw reactie