Web 2.0 tips voor het onderwijs: Online brainstormen met de klas

Brainstormen, één van de 21st century skills

Web 2.0 tips voor het onderwijs: Online brainstormen met de klasBrainstormen is heus niet zomaar even wat dingen samen bedenken. Nee, indien je het goed toepast, is brainstormen een manier om zowel te leren ‘vrij’ denken als ‘kritisch’ te denken. Brainstormen zorgt voor een creatieve omgang met je gedachten. Het leert je ideeën te krijgen en deze ideeën vervolgens ook op waarde in te schatten en te kiezen.

Goed brainstormen gaat aan de hand van een aantal stappen

  1. We hebben een probleem of vraagstelling
  2. We bedenken zoveel mogelijk oplossingen of antwoorden
  3. We groeperen de ideeën en schatten deze in op waarde
  4. We bespreken de verzameling ideeën en bepalen de vervolgstap

Daarnaast moet je nog een paar regels volgen:

  • Geen kritiek, geen idee is te gek
  • Gekke ideeën leveren nieuwe invalshoeken
  • Zoveel mogelijk ideeën bedenken

Online brainstormen

Nu kan brainstormen in de klas prima met een groot vel papier of met een voorraadje post-its. Maar er zijn ook situaties denkbaar waarbij dit niet uitkomt. Bijvoorbeeld als de brainstormsessie een langere tijd zal duren, wanneer niet iedereen op dezelfde plaats aanwezig is, als de ideeën ook video’s, foto’s of URL’s kunnen zijn, of als je geen papier wilt verbruiken.

Het internet biedt de mogelijkheid om met een groep online samen een probleem of vraagstelling aan te pakken. Online brainstormen is op verschillende manieren mogelijk. Hieronder komen 5 online tools aan de orde die elk de organisatie van het brainstormen op een andere manier mogelijk maakt.

Padlet

Padlet is een gratis en zeer gebruiksvriendelijke online tool om gedachten op een virtuele muur een plaats te geven. Je kan met meerdere mensen tegelijk werken, inloggen is niet nodig, je kan direct aan de slag. Het werk wordt daarnaast nog automatisch bewaard. En het product is ook nog te downloaden als bijvoorbeeld een pdf.

Padlet leent zich voor nog veel meer mogelijkheden dan enkel brainstormen. Bekijk de Padlet Gallery om suggesties op te doen.

Stormboard

Stormboard voelt als een robuust en stabiel systeem. Wat Stormboard een echte brainstorm tool maakt, is de mogelijkheid om op ideeën te stemmen. Daarnaast geven kleine kaartjes de look & feel van post-its weer.

Net als Padlet is Stormboard gratis, maar is daarin wel een stuk beperkter. Wil je gebruik maken van alle mogelijkheden, dan dien je een abonnement te nemen.

Groupzap

Een andere echte toepassing om te brainstormen is Groupzap. Groupzap maakt ook gebruik van memokaartjes en voelt zodoende ook echt als een plek om samen te brainstormen.

Groupzap maakt het je ook makkelijk om aan de slag te gaan; je hoeft enkel je mailadres in te voeren om er mee te werken. Om volledig gebruik te maken van alle mogelijkheden heeft Groupzap ook een betaalversie.

ThingLink

Met Thinglink brainstorm je op een andere manier. ThingLink draait voornamelijk om foto’s. En welke ideeën, gedachten of kennis brengen deze foto’s bij je naar boven. ThingLink maakt het heel makkelijk om dit toe te voegen aan die foto’s.

Twitter

Twitter is ook uitermate geschikt om te gebruiken voor een brainstormsessie. Dankzij de hashtags is het makkelijk om het onderwerp van de brainstorm te kunnen volgen, en ideeën die je goed vindt kan je als favoriet aanmerken of retweeten. Daarnaast maakt de populariteit van Twitter het mogelijk om vele andere personen ook deel te laten zijn van de brainstormsessie.

Extra tip: mindmaps maken

Er zijn verschillen tussen een mindmap maken en brainstormen, maar de online tools die er voor mindmaps zijn, werken ook prima voor online brainstormen in de klas.

Web 2.0 in de klas

In deze serie Web 2.0 tips voor het onderwijs verschijnen elke keer praktische websites en services die goed binnen het onderwijs te gebruiken zijn. Web 2.0 omschrijft de mogelijkheid om actief het internet te gebruiken; een berichtje plaatsen op Facebook of Twitter, een video uploaden naar YouTube, een advertentie op Marktplaats plaatsen en ga zo maar door. Het actief gebruiken van het internet omvat dus het creëren, publiceren, bewerken, beoordelen en distribueren van informatie.

Van de vele webdiensten en webapplicaties die het mogelijk maken om actief aan de slag te gaan op het internet, staat in deze serie steeds een andere mogelijkheid centraal.

Hoe kan je het web 2.0 in het onderwijs professioneel inzetten en benutten?

Dit bericht heeft 0 reacties

Deel jouw reactie