E-learning and Digital Cultures 2: kijken naar de toekomst #edcmooc

Welkom in de E-samenleving

School in de tekenfilmserie The Jetsons

E-learning begint net zoals de woorden e-mail, e-zine, e-business en e-commerce met een ‘e’. Deze e duidt op een elektronische component: in dit geval duidt de ‘e’ op het gebruik van de elektronische snelweg (internet) en de bijbehorende technologie. (Wikipedia)

Waar de samenleving vroeger met argusogen naar de (digitale) toekomst keek, zit onze samenleving nu volledig in een digitale tijdperk. Of althans staan we aan het begin van een digitaal tijdperk. De enen en nullen vind je in steeds meer zaken al om ons heen.

The University of Edinburgh vervolgt de MOOC (Massive Open Online Class/Course) E-learning and Digital Cultures, na het kijken naar het verleden, naar het kijken naar de toekomst.

Onze samenleving maakte in een korte tijd kennis, en raakte zelfs al gewend aan de digitale mogelijkheden die er nu zijn. Waar het begon met digitale horloges, digitale rekenmachines en digitale muziek heeft de techniek zich uitgebreid naar fotocamera’s, navigatie in auto’s en een mini supercomputers in onze broekzakken.

Nu we de eerste stappen in dit digitale tijdperk genomen hebben kunnen we gaan kijken naar wat de toekomst ons kan bieden. Corning en Microsoft hebben hun toekomstvisies weergegeven in twee video’s. Zij geven hierin hun verwachtingen weer hoe hun producten zich zullen ontwikkelen en hoe de consument daar mee om kan gaan in het dagelijks leven.

Film 1: A Day Made of Glass 2. (5:58)

Corning is een glasfabrikant in de VS en is bekend van bijvoorbeeld de krasvrije, buigzame en sterke glazen schermen in smartphones.

Film 2: Productivity Future Vision (6:17)

Microsoft Office laat vooral de zakelijke en communicatieve mogelijkheden zien van hun software van de toekomst.

Een stapje verder: het E-lichaam

Maar wat nu als we al deze technologische ontwikkelingen koppelen aan data die wijzelf en anderen over ons online plaatsen? En als deze technologieën dan een deel van ons lichaam worden?

Film 3: Sight (7:50)

Sight is een soort van computerlens die een real life augmented reality mogelijk maakt. Simpeler: je ogen zijn het computerscherm geworden. Het echte leven en het digitale leven zijn volledig in elkaar opgegaan. Het brengt leuke mogelijkheden met zich mee, zoals punten scoren bij het snijden van een komkommer voor het avondeten. Maar het brengt ook andere mogelijkheden…

Film 4: Charlie 13 (14:20)

Je wordt 13 en vanaf dat moment maak je deel uit van een gecontroleerd netwerk. Je krijgt een chip in je lichaam en je wordt 24 uur per dag gevolgd.

Komt bovenstaand scenario utopisch (positief) over of schept het juist een dystopisch (negatief) beeld?

Charlie 13

E-learning in de toekomst

Alle veranderingen en mogelijkheden die een digitale samenleving met zich meebrengt, roepen vragen op hoe wij daar als samenleving mee om moeten/willen gaan. Zeker op het gebied van onderwijs.

Iedereen wilt uiteraard het beste onderwijs kunnen genieten, voor zichzelf en zeker ook voor zijn of haar kinderen. Moet je dan genoegen nemen met een juf die in groep 8 uit moet leggen hoe procenten werken, terwijl zij het zelf niet goed begrijpt? Of hoe prettig is het om een wiskundeles te moeten volgen van een docent die het niet snapt dat jij het niet snapt? Of hoe eerlijk is het dat je geen college van een bepaalde professor kan volgen omdat je simpelweg bent uitgeloot voor een studie op een bepaalde universiteit?

E-learning kan in al deze, en meerdere, voorvallen een oplossing bieden. Echter zal de samenleving daar eerst een open en accepterende houding in moeten aannemen. Want een digitale weegschaal in de keuken is iets anders dan bijvoorbeeld een digitale weging van de cognitieve vordering van iemand.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Jeroen says:

    Het is meer de aanname dat e-learning een plaats in het onderwijs krijgt, die langzaamaan geaccepteerd wordt. Maar ik ben bang dat de gemiddelde leerkracht nog ver weg staat van MOOCs en e-learning in het algemeen.

    “Ja, dit wordt de toekomst”, wordt er gezegd. Maar dat deze toekomst in principe morgen al kan zijn (de technologie is klaar), dat is nog niet geaccepteerd.

    Het zijn vooral nu de early adopters die het concept omarmen.

Deel jouw reactie