E-learning and Digital Cultures 3: het bevestigen van de mens #edcmooc

Ik ben online, dus ik besta

E-learning and Digital Cultures: het bevestigen van de mens #edcmooc - Ik ben hier!

Meer en meer speelt ons leven niet meer af in de tastbare werkelijkheid, maar in de digitale werkelijkheid. Jaarlijks spenderen we steeds meer uren online achter de computer of via onze smartphone.

De moderne technische mogelijkheden lijken mensen wel dichter bij elkaar te brengen, maar ze blijven op veilige afstand, schuilgaand achter hun schermen. We kunnen nu spreken zonder tevoorschijn te komen, zonder zelf gezien te worden, anoniem. Domweg grofweg emoties uiten is makkelijk geworden. Op spreken zonder respect wordt niemand afgerekend.“
(Koningin Beatrix, kersttoespraak 2009)

Staan wij onder druk van technologie? Beheerst de technologie onze samenleving? Welke invloed heeft de technologie op ons? En wat betekent dat voor het onderwijs?
Vragen waar wellicht niet zomaar een antwoord op kan worden gegeven. Maar we kunnen (en moeten) er wel over nadenken.

De MOOC van The University of Edinburgh E-learning and Digital Cultures gaat verder met de zoektocht naar de mens, inmiddels omringd door een digitale wereld.

Film 1: Toyota GT86: the ‘real deal’ advert (1:01)

Een commercial van Toyota waarin de mens zich ongelukkig voelt binnen een digitale wereld. Sterker nog: de mens is zelf digitaal geworden en wil daar aan ontsnappen.

Film 2: BT: heart to heart advert (0:40)

Je spreekt elkaar de hele dag via Twitter, Facebook en e-mail, maar is dit nog wel ‘authentiek’ menselijk contact? Verloopt een gesprek niet anders wanneer je elkaar kunt horen.

Aan deze commercial wordt aan het feit dat men elkaar tegenwoordig via Skype kan spreken én zien voorbij gegaan.

Film 3: World builder (9:16)

Zijn wij tegenwoordig niet in staat om zelf een digitale wereld te creëren? En voor wie doen we dat eigenlijk? Voor onszelf?

Film 4: They’re made out of meat (7:20)

Van binnen zijn we allemaal hetzelfde: ‘vlees’, zoals deze satirische film ons verteld. Op zich is daar niets hoger ontwikkeld aan. Toch zien wij ons als zodanig, zeker in vergelijking tot de rest van het dierenrijk. Kunnen wij de machines de baas blijven?

Onderwijs E-learning is mensenwerk!

Wat staan we toe, als het aankomt op e-learning? Een robot voor de klas? Alle leerlingen een tablet in de hand drukken? Dergelijke vragen roepen eigenlijk direct een negatief beeld op. Toch kan technologie binnen het onderwijs veel betekenen. En dan zou de rol van de leraar van vlees en bloed een andere invulling kunnen krijgen.

Een video die de instructie van een leerkracht overneemt is de eerste stap die verder gaat dan een educatief spelletje of een digitale toets. Een eerste stap die al gelijk meer mogelijk maakt dan alleen een toegepaste instructie.

  • Een video wordt nooit moe
  • Een video wordt niet geïrriteerd als het nog 4 keer bekeken wordt
  • Een video kan op elk denkbare plaats bekeken worden
  • Een video vindt het niet erg als het halverwege ineens wordt stopgezet

En ook daarbij houdt het nog niet op. Luister naar wat Pedro de Bruyckere vertelt over video’s binnen het onderwijs. Video’s leveren de leerkracht, docent of professor een schat aan inzichten.

Als instructie digitaal geleverd kan worden, kan de leerkracht/docent zich een beter beeld vormen over de vorderingen van de leerling/student. Waar staat hij of zij? Of waar loopt hij of zij vast? De rol als begeleider zal veel groter kunnen worden.

En levert e-learning ook tijdswinst op voor de leraar? Dan kan hij zich meer focussen op het werkelijke leven: de natuur in, dingen maken van hout of klei, het kijken naar kunst of een discussie voeren. Juist die onderdelen van het onderwijs die de meeste tijd van een leraar vergen en daardoor vaak als eerste van het rooster gehaald worden.

Dit bericht heeft 0 reacties

Deel jouw reactie