Een bericht plaatsen op de website

Plaats je muis op “Berichten” en klik op “Nieuw bericht”.

Met berichten kunt u inhoud publiceren met een publicatiedatum. Berichten zijn dus geschikt om inhoud te publiceren die actueel en aan een bepaald tijdstip verbonden is. Berichten zijn normaal gesproken te vinden op de nieuwspagina. Zij staan altijd in chronologische volgorde, het nieuwste bericht staat altijd bovenaan de nieuwspagina.

Schrijf een bericht

Volg altijd de volgende 4 stappen:

  1. Geef het bericht een titel
  2. Typ de inhoud van het bericht
  3. Vink de categorie aan (groep, schoolnieuws, etc.)
  4. Klik op “Publiceren”

Een bericht plaatsen op de website

Overige mogelijkheden

A. Media toevoegen

Voeg afbeeldingen, PDF’s en ander soort bestanden toe aan het bericht. Lees meer over Media toevoegen. Lees meer over het toevoegen van video.

B. Formulier toevoegen *

Voeg een formulier toe die gemaakt is via het menu-item “Formulieren”. Lees meer over Formulieren.

C. Tekstopmaak

Boven het grote tekstvak bevinden zich iconen waarmee de tekst bewerkt kan worden. De meeste iconen komen overeen met tekstverwerkingsprogramma’s zoals Word.

D. Wysiwyg / Tekst

Standaard werk je in “What you see is what you get” (Wysiwyg). Het tekstveld laat nagenoeg exact zien hoe het bericht er op de website uit komt te zien.
Klik je hier op “Tekst” dan zie je de code waarmee de tekst in het bericht wordt opgemaakt. Deze “Tekst” variant kan van pas komen als je een script in een bericht wilt gebruiken.

E. Later verder werken

Je kan een bericht op je werk beginnen en het thuis verder af maken. Als je thuis op de website inlogt, kan je dan verder gaan waar je gebleven was. Klik hiervoor op ‘Opslaan als concept” Al je concepten vind je op het beginscherm van je dashboard.

F. Voorbeeld

Zodra je jouw bericht bijna klaar hebt, kan je vóór publicatie deze button gebruiken. Een nieuw venster wordt dan geopend waarin je ziet hoe je bericht er uiteindelijk eruit komt te zien.

G. Status

Als je een nieuw bericht schrijft dan staat de status altijd op “Concept”. Een gepubliceerd bericht heeft als status Gepubliceerd. Via de dropdown kan je bij “Status” een reeds gepubliceerd bericht weer op “Concept” zetten. De optie “Wachtend op review” geeft aan dat iemand met meerdere rechten het bericht nakijkt voordat het gepubliceerd wordt.

Concepten worden om de minuut ook automatisch opgeslagen. Er wordt een melding weergegeven van het laatst automatisch gemaakte concept. Deze staat vermeld rechtsonder in het tekstvak bij 2 (staat echter niet het voorbeeld).

H. Zichtbaarheid

Standaard is de “Zichtbaarheid” ingesteld op “Openbaar”. Dit houdt in dat iedereen die de website bezoekt het bericht kan lezen. De optie “Beschermd met wachtwoord” zorgt er voor dat een bericht alleen gelezen kan worden als de bezoeker het wachtwoord heeft. De optie “Privé” zorgt er voor dat een bericht alleen gelezen kan worden door diegene die zijn ingelogd op de website.

I. Later publiceren

Een bericht dat eenmaal klaar is, hoeft niet direct gepubliceerd te worden. Klik op ‘Bewerken’ achter ‘Onmiddellijk publiceren’ en kies de datum en tijd waarop het bericht online moet zijn.

J. Publiceren op social media *

Standaard wordt het bericht direct gepubliceerd op de Facebook- en Twitterpagina van school. Om de automatische publicatie op social media voor dit bericht uit te zetten: klik op ‘Bewerken’ en vink Facebook en Twitter uit.

K. De prullenbak

Als je klikt op “Naar de prullenbak verplaatsen” dan wordt het bericht direct verwijderd van de website. Het bericht is echter nog niet helemaal verdwenen. Het bevindt zich nu in de ‘Prullenbak’. De ‘Prullenbak’ is te bereiken via het overzicht ‘Alle berichten’.

L. Categorie toevoegen *

Bij stap 3 heb je geselecteerd bij welke categorieën het bericht hoort. Om een nieuwe categorie toe te voegen klik je op deze link “+Nieuwe categorie toevoegen”. Je typt dan de categorienaam in en klik op “Nieuwe categorie toevoegen”. Bij “Hoofdcategorie” kan je van jouw nieuwe categorie een subcategorie maken.

M. Afbeelding bij bericht

Bij “Uitgelichte afbeelding” plaats je een afbeelding dat representatief is voor het bericht. Deze afbeelding zie je (in sommige ontwerpen) terug op de website op de nieuwspagina. Deze afbeelding wordt ook getoond op Facebook, wanneer dit bericht op Facebook wordt gedeeld.

*

Niet elke gebruiker beschikt over dezelfde mogelijkheden. Het kan zo zijn dat de opties met een * niet voor jou beschikbaar zijn of open staan.